perjantai 24. kesäkuuta 2011

Bisnestä emotionaalisin verukkein

"Think green", eli vihreää ajattelua...just. Tässä eilen ja tänään pysähdyin miettimään kuinka paljon todellisuudessa on aitoa pyyteetönä ns.vihreää ajattelua, joka ei taivu aatteessaa - päädyin tulokseen että hyvin vähän. Nyt täytyy tunnustaa alkuun että aihealue on sellainen, ettei hirveen syvällisesti ole tietoa, joten varmasti kompuroin omiin jeesusteluihin aiheessa..ja syyllistyn siihen mihin ei saisi syyllistyä: "tietämiseen" aiheesta josta ei ole tietoa. Noh, omassa plokissa otan asenteen: "vi*uttaisi jos ei kiinnostaisi", joten antaa mennä.

Siis, käsittääkseni "maailman pelastaminen" on lähtenyt liikkeelle jonkin asteisesta hippiliikkeestä kun mennään vuosikymmeniä taakse. Tässä nyt sinänsä mitään, mutta siinä on yksi asia mikä meikäläistä "insinööriluonteena" pistää silmään pahasta: irrationaalinen ideologia. Eli siis joku keksii emotionaalisiin pohjiin perustuvan "kivan jutun", jota sitten aletaan jälestäpäin uskoa ja jopa perustella rationaalisin keinoin. Esimerkiksi, joku hörhö saisi päähänsä että kuu olisi juustoa koska se tämän mielestä tuntuu olevan näin. Ajan myötä löytyy joku joka omaa saman suuntaisen ajattelun, tai haluaa ajatella samoin. No kun aika kuluu vielä eteenpäin onkin eksponentiaalisesti kasvanut porukkaa ns. ajatuksen taaksen ja ennen kuin huomataan, määrän kasvaessa fiksut bisnesihmiset hokaavat 1000 ja 1 rahastauskeinoa aiheen ympärillä. No kun asia vielä menee tästäkin eteenpäin on porukkaa jokseenkin paljon ja mukana on rahan mahti suuren liiketoiminnan kautta. Tässä vaiheessa totuudella ei ole enään väliä, nimittäin rahalla tässä maailmassa saa mitä vain..vaikka haluamansa totuuden, jos niitä jenejä on tarpeeksi jonossa. Lopputulos on se että lopulta on korkeissa ns. riippumattomissa tahoissa asiantuntijoita, jotka alkavat rationalisoimaan ja tunnustamaan kuun olevan juustoa. Puolestaan ne todisteet jotka OIKEASTI TIEDETÄÄN kuusta on vaiettu ja väitteellisesti loattu täysin.
 
Maailma itse asiassa pyörii aikalailla edellä mainitun esimerkin tavoin..tosin sillä poikkeuksella että enään ei tarvita "alkupääomana" populaa uskomaan johonkin hömpään, vaan kun vain on rahaa ja valtaa, niin "historiaa kirjoitetaan" juuri kuin joku tietyssä asemassa ja vallassa sanoo. Totuus on nykypäivänä taruakin ihmeellisempää - OIKEASTI. Sana "salaliittoteoria" voi ehkä useassa tapauksessa olla aiheellinen, mutta sana itsessään on ns.itseään alas ampuva, eli "kuka nyt hulluihin salaliittoihin uskoo, ajattele nyt maalaisjärjellä". Tässäpä se suurin alibi käyttää mitä ihmeellisimpiä tempauksia, sillä niiden ihmeellisyys ja järjettömyys luo itselleen suojan, eli sen ns. alibin. Mitä uskomattomamman valheen keksii, se uskottavampaa se on vakuutella. Jossain vaiheessa jopa niin uskomattomatonta, että totuudella ei ole väliä..sillä kukaan ei totuutta usko vaikka todisteet olisi olemassa ja näytillä. Näitä maailmalla on paljon, mm. jenkkilässä tiettävästi aika paljon, esim.Kennedyn murha on yksi näistä. 

No siitä vihreydestä. Meidän maassamme vihreä puolue kuvastaa aikalailla nykyistä vihreän ajattelun tapaa toimia. Vihreäthän puolueena maassamme on tänään yhtä mieltä, huomenna toista..mielipide muuttuu oman aseman mukaan. Kun taustalla on jokin ideologia mitä he yrittävät luotsata, on soutamisessa ja huomaamisessa lopputuloksena sähläämistä, jolla on maalle ja sen kansalle on vain erittäin suuria haittoja. Samanlaiselta tuntuu olevan tuo meidän kulutustouhun suuntaus...itse asiassa kun koko nykypäivän suurkulutukseen pohjautuvaa ekonomiaa ja ekologisuuden hypetystä tarkastelee, huomaa noin sekunnin murto-osassa räikeän ristiriidan. Tämä ristiriita oikeastaan paljastaa "salaliittoteorian" oikeaksi. Siis; jotta a.) maailman rattaat jatkavat pyrimistä, tulee ihmisten enemmässä määrin kuluttaa. Markkina- ja tuotantotalous puolestaan pohjaavat kannattavuuden aleneviin kustannuksiin jossa on suora relaatio tuotannon progressioon, eli siis kotimaan kielellä: mitä enemmän hupuloimme rahaa kaiken näköisiin hömpötyksiin mitä kaupat suoltaa, sen halvempaa ja monipuolisempaa se jatkossa on. Tästä syntyykin ns. noidankehä, eli mitä kovempaa ihmiset kuluttaa sen kovampaa romua valmistetaan...ja nykypävänä logistiikan juhla-aikana sitä romua valmistetaan paljon..siis P-A-L-J-O-N. No kiva-kiva, ihmiset saa maistella kuningaskuluttajana yltäkylläisyydestä ja tyydyttää entistä enemmän omaa onnettomuuttaan ja taitamattomuuttaan sillä romulla mitä mm. Kiina meille mielellään suoltaa aina vain enemmän. Vastapainona on sitten se, että b.) tuotamme jätettä koko ajan enemmän ja enemmän, sekä c.) syömme omia varantoja loppuun. Tästä puolestaan on oikeanlaisesti joku aktivistitaho herännyt että eihän näin voi käydä mennä kun ei se seuraaville sukupolville jäävä perintö ole häävi; varat on syöty ja pas*at vain jätetty jäljelle, ratkaisuna on vihreät ajattelu yms.

Ihminen on mikä on. Mehän ollaan elukka joka on saanut enemmän kuin kykenee käyttämään. Tarkoitan siis sitä että meillä on myötätunnon ja ajattelun "lahja" noin kykynä, mutta silti emme kykene aidosti ajattelemaan asioita eteenpäin, emmekä muistamaan vanhoja. Jos osaisimme tehdä viimeksi mainitun ja vieläpä oppimaan niistä, olisi maailman parempi paikka elää. No kun lopulta elämme siis hetkessä..vieläpä itsekkäästi. Tulos on sen mukainen, jäljelle jää vain ihmettely ja tosiasioiden kiistäminen sen vuoksi että se syyte kun osuu omaan nilkkaan, se ei tunnu kivalta ja...noh, sehän oli sitä mennyttä aikaa. Otetaanpa esimerkki koko hommasta, kulutuksesta ja ihmisen toiminnasta; syöminen. Kun katsellaan mitä kaupat työntää ihmisille ostettavaksi, niin huomataan että pakkauskoot on aina vain suurempia ja aina vain halvempia. Usein käytännössä se halvin ratkaisu on myös luonnollisesti ravintosisällöltään kaikista huonoin. Lopputulema on että ihminen nappoo entistä enemmän skeidaa ihteensä. Sitten ihmetellään kun läskiä on niin ettei 10 vuoteen ole omia varpaita nähty kuin peilin kautta ja videolta ja hengästytään 3 askeltan portaikossa. Sitten ainoa asia mitä menneisyydestä osataan napata on se 17 kesäisen muistot, kuinka oli hoikka ja timmissä kunnossa, tämän muistikuvan turvin hyväksytään nykyinen tila..ja mikä parasta; pääsee taas ostelemaan uusia vaatteita kun siihen viimevuotiseen retonkiin ei enään mahduta. Jos..kun ei nykyinen peilikuva ja ympäristö vastaa sitä mielikuvaa mitä itsestään haluaisia nähdä, vedetään lisää sitä halpaa ö- luokan murkinaa kilotolkulla..."sanokaa mitä sanotte mun näöstä, on musta vielä johonkin kun pystyn rullaamaan 2 kotipitsan lättyä illassa, ette tee samaa perässä". Johonkin väliin tulee se kiritilanne, ja saadaan manattua itsestään se sairaaladietin vetäjä esille ja jojotetaan siitä 160kg elopainosta 6 kiloa pois.."6 kiloa!, miettikää, ihan tolkuton määrä, nyt voi taas vetää kaloria oikein kunnolla!"
No sitten tulee se hetki kun yleiskunto on sitä luokkaa ettei jaksetä työssä, eikä jakseta oikein missään tai mitään. Lopulta tie vie lekuriin. Lekurissa labra kertoo lohdutonta lukemaa veriarvoista ja huomataan että se marketin halpajättiannos on vetänyt ihmisen mullan alle ennen kuin huomaakaan. 
Kyse lopulta on ihmisen heikkoudesta sekä ahneudesta ja liiketoiminta markkinoinnin kautta käyttää sitä härskisti hyväksi. Ihminen syö monesta eri syystä, mutta harvemmin siitä syystä minkä vuoksi pitäisi syödä..siis ruoka on lopulta vain polttoainetta, ei sen enempää tai vähempää. Kaikki sellaiset asiat jotka toimivat "polttoaineella", ovat toiminnan suhteen ensisijaisesti sidoksissa polttoaineen laadusta. Ihmisellä on vielä side tähän polttoaineen määrään. Eli ihminen voi paremmin, elää pidempään kun syö laadukkaasti ja oikean määrän. Tässä itseasiassa on myös toimivan dieetin salaisuun, hyvin yksin kertaista. On turhaa hassata TV-shopin "Ab-tronic king annihilator markII":een joka lupaa vain 7 minuuttia päivässä ja kehonrakentajan kroppa on valmis..ne kun ei toimi ilman ravintotottumus muutoksia. Puolestaan oikea ravintotottumusmuutos ei tarvitse sitä TV-shopin skeidaa. Eli...JOS esim. haluaa juoda hiilihapollista sokerilientä, eli limpparia, kannattaa juoda se tarjolla oleva pieni 0.3l pullo ehtaa tavaraa, kuin 3-5 litraan light:i hömppää.

Vielä siitä vihreydestä, siis nykyään on kulutusluokitukset ja näillä opastetaan kuluttajia hankkimaan se "vihrein" ja ekologisin vaihtoehto. Hiilijalanjälki on viime vuosina tullut termiksi, johon teollisuutta tulee nyt ja voimistuvasti tulevina vuosina sitouttamaan. Parin vuoden aikana on mm. jo tuotteen suunnitteluun sidottu raaka-aineen saanti ja logistiikka. Eli missä päin maailmaa kannatta tuote valmistaa ja mistä raaka-aineesta. Koko homma on hienosti vihreätä ideologiaa noudatteleva, mutta todellisuudessa on se taalan merkki taustalla. Nimittäin, nyt tulee se kliimaksi, nykypäivän laitteet ei kestä kovinkaan pitkään. Tai ne kestävät tasan niin pitkään kuin valmistaja haluaa niiden kestävän, miksikö? ..no kulutus tulee pysyä korkealla jotta liiketoiminta pysyy ylhäällä. Nykyteknologian ja tietämyksen turvin voitaisiin rakentaa henkilöauto, joka kestaa hienosti vaativassa käytössä yli 50 vuotta ja sillä voisi ajaa vaikkapa 2 miljoonaa kilometriä, mutta mitä se tarkoittaisi auton valmistajalle? ...liiketoiminnan loppua suhteellisen nopealla aikavälillä. Niinpä onkin tärkeämpää suunnitella auto joka kestää maksimissaan noin 5-10vuotta ja 200000-300000km. Tällä tavoin autovalmistaja voi työntää koko ajan uudempaa ja uudempaa mallia markkinoille...JA ENNEN KAIKKEA EKOLOGISEMPAA JA YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISEMPÄÄ MALLIA. Toyotalla on ekologisuus aikalailla markkinoinnissaa huipullaan, heillä on mainoksien mukaan paljon kierrätettyä tavaraa autoissaan ja kulutuksien osalta mainostavat olevansa luontoystävällisiä. No Toyotasta tosin voi sen verran kehua sanasen että ne eivät ole kuitenkaan niitä heikoimpia autoja markkinoilla, enemmänkin huoltovapaimpia.
Toinen tuote, mitä on katsonut energiaystävällisyyden markkinoinnissa ratsastavan on, kodinkoneet. Kun menee ihmettelemään esim. myytäviä jääkaappeja, on niissä laput joissa on mainittu kulutusluokat, on A+, A, B, C, jne. Mitä enemmän on A:ta ja plussaa, sen vihreämpi ja ja pihimipi masiina on kyseessä. No kun se on niin pihi, niin siinä on suurempi hintalappu kuin vaikkapa C -kulutusluokan masiinassa...ja miksikäs ei kun pienellä kulutuksella on nopiaan hintaerotus maksettu ja näin ihmisen ahne ajattelu saatu liikenteeseen tämän illuusion suhteen. No tämä "niin pihin että kohta se maksaa jo ittensä takaisin" -ajattelu on todellisuudessaan illuusio, sillä tulee vastaan se koneen elin iän kesto. Joissain tuotteissa jopa tuotteen lyhyt kestoikä ei ole suoranaisesti suunniteltu, vaan pihi teknologia on sellainen että elinikä on sitä perinteistä teknologiaa lyhyempi.
No sitten siihen kliimaksiin; eli jos se perinteisen teknologian C -kulutusluokan kylmäkone kestää sen 20-25 vuotta, kestää energiapihin A++++++ - luokan masiina maksimissaan 5 vuotta. Eli C -kulutusluokan elinkaaren aikana KULUU 4-5 kpl näitä energiapihejä laitteitä. Lopputulos tässä on se että kuluttaja tuottaa jätettä tuon 4-5 kertaa enemmän kuin "ennen wanhaa", ennen tätä ekologisempaa aikakautta mitä nyt eletään. No kulutus..siis se energian kulutus; kuluttajan kannalta noin rahataloudellisessa mielessä ei varmaan suurempaa hyötyä tule niin kauan kuin se ekologisempi malli maksaa perinteistä mallia enemmän, nimittäin useimmin ei se energian säästö kuro kiinni korkeampaa hankintahintaan.

Huvittavinta..tai surullisinta on koko hommassa että tässä vihreässä rahastuksessa on koko yhteiskunta. Eli nykyään on mainittava paljonko joku kuluttaa ja muita vihreitä arvoja on tuotava esille. Eli toisin sanoen yhteiskunta ohjaa suurempaan kulutukseen ja samalla suurempaan saastuttamiseen. Näin ollen eipä tuoda julki laskelmia mm. 20 vuoden kulutusskenaariolla..miksikö, alkaisi  meidän palloa pyörittävät raharattaat pysähtyä..tai hidastua ja sehän ei käy kun pörssiyhtiöiden ahneet rahaihmiset haluaa joka vuosi sen 20% sijoituspäoman kasvun, mielellään vaikkapa jo joka kvartaalilla.

Itse olen tunnustanut haikailevani wanhaa aikaa..se liene on varma merkki ikääntymisestä. Toisaalta se joka arvostelee ikääntymistä tai taantumista, omaa nykyhetkeen jotain sellaista sidosta ettei halua kompata asiassa. Näitä asioita voivat olla ikä (on niin nuori ettei ole elänyt mm. 80-lukua tai aikaa ennen EU:ta) tai toinen on että henkilö edustaa ns. porvaristoa, jotka on hyötynyt taloudellisesti merkittävästi viimeisen 15 vuoden kehityksestä. Itse kaipaan aikaa kun elämä ei ollut niin hektistä kuin nykyään, hyödykkeet/tavara maksoi enemmän ja niiden saatavuus oli niukempaa, pakkauskoot/edut olivat huonommat, jne. Miksikö? ..no väitän että tuolloin ihminen oli itsetunnoltaan vahvempi, arvosti asioita enemmän, eli psyykkisesti terveempää (=stressittömämpää) aikaa ja ennen kaikkea monella asialla/toiminnalla oli rationaallisesti suurempi järki ja perustelu takana. Yksi lieveilmiö on akkuporakoneet. Ennen hyvä merkki maksoi euroissa 150-200 euroa, se kesti kymmeniä vuosia, sitä kannatti korjata (korjausliikkeiden pito oli kannattava elinkeino) ja ennen kaikkea siitä pidettiin arvostavasti huolta. Nykyään halppiskoneen saa 10 eurolla ja se plaatukone maksaa alta satasen. Kumpikin tulee isolla todennäköisyydellä samasta maasta ja jopa tehtaalta. Kumpikin kestää yhtä huonosti ja kumpaakaan ei kannata korjata. Suomeksi laadukas kestohyödyke on muuttunut heikkolaatuiseksi kertakäyttöhyödykkeeksi. Eipä siis ihme että nykyään kun rakennusporukka tulee remppapaikalle tekemään hommia, on heillä uusia käyttämättömiä koneita 10 kappaletta päivälle, ja kun yksi hajoaa, se menee saman tien roskiin ja uusi avataan paketista - ekologista(-ko?). Väitän, tai olen aika 100% varma että nykyisellä kerskakuluttamisella ja tuotantomäärillä elämme HUOMATTAVASTI saastuttavampaa aikaa kaikesta ekologiahypetyksesta huolimatta.

Eli kun sanotaan samassa virkkeessa että tulee kuluttaa enemmän ja tuottaa vähemmän jätettä, on "salaliittoteoria" todistettu ristiriidan kautta.Sama kuin aikoinaan eräs esimieheni sanoin minulle kun minulla oli omassa työkokonaisuudessani budjettivastuu, että "sinun pitää nyt kuluttaa enemmän, mutta rahaa ei saa kulua".
Ja jos nyt puhutaan vielä sananen siitä tulevista sukupolvista ja huolista vihreän ajattelun pohjalla. Siis, esimerkiksi öljyä meillä on käytössä luonnosta arviolta 1500-3000 vuodeksi, riippuen kuinka kykenemme sitä hyödyntämään (mm. imeytynyt maaperä).  Tästä siis saamme tehtailtua sitä muovihärpäkettä jokapäiväsiin iloihimme. No puolestaan jos lasketaan mikä on ihmisen lisääntymisvauhti ja rinnalla globaali kasvava "kehityksen ja hyvinvoinnin" kasvuvauhti, huomataa että ihminen kuolee sukupuuttoon ravinnon loputtua noin 300-500 vuodessa...riippuen tuleeko jotain dramaattisia sotia tai epidemioita. Jos pallon väestö ja leikkaantuu puoleen, tulee niille "tuleville sukupolville" lisää elinaikaa. Eli mm. vihreän ajattelun yksi pääkohta, ekologisempi tuotanto ja kulutus, jolla säädellään elinvuosia ihmiskunnalle enemmän, ei ole niinkään varantojen kestävyydestä, vaan kulutuksen kasvusta...siis lopulta ihan sama mikä se laadullinen tekijä on. Eli esimerkiksi on aivan sama ajanko minä autolla joka tuottaa sitä myrkkyarvoja 100g/km vai 500g/km luonnon kannalta kun yksi tupolev -lentokone yhdellä tunnin lennolla työntää pas*aa ilmaan reippaasti enemmän kuin minä 500g/km autolla 1000 vuodessa. Lopulta kyse ei ole siitä pelastanko minä autollani maailman jälkipolville kuten annetaan hienosti ymmärtää, vaan kyse on siitä että minä maksaisin jollekin taholle enemmän rahaa tein minä minkälaisen ekologisen ratkaisun tahansa. Tämä on raadollista, mutta ikävä kyllä näin se on.

Kun mennään vielä asiassa syvemmälle niin mitä kuluttaminen on? ..siis mitä mentaalistä mielihyvää se tuottaa? ..hankintaprosessin, palkitsemisen. Ihminen ostaa suurimman osan itselleen sellaista tavaraa mihin ei todellista tarvetta ole. Itse hankintaprosessi on se tyydyttävin asia ja tästä liene päästään siihen perimään mitä me noin ihmiselukkana ollaan: kerääjiä tai/ja metsästäjä (metsästäminen tosin on pohjimmiltaan vain yksi eräänlainen keräämisen muoto). Ostaminen on keräämistä, tosin nykypäivän ihmiselle ostaminen on myös oman heikkouden parantamista, eli itsetunnon rakentamista. Aika useasti puhutaan että jokin tietty henkilöauto on peeniksen jatke, tämä kuvastaa itsetunnon heikkoiden peittämistä..tosin kyse ei ole vein henkilöautosta, eikä näitä ostavasta ihmisestä, vaan kaikista ihmisistä. Jokainen ihminen hankki itselleen jotain jolla haluaa kertoo jotain itsesään ja mahdollisesti peittää jotain puutteita mitkä tuntee itsessään olevan. Tämä ei ole vain materiassa, vaan myös sosiaalisissa kanssakäymisissä, esim.pariutumisessa ja seksuaalikäyttäytymisessä; ei ns. rattopoika vaimoa hae vaan "keräilee seksuaalikokemuksia". Lopulta ihminen joka omistaa kaiken mitä tarvitsee ja on tyytyväinen itseensä, on mm. nykymarkkinateollisuudelle myrkkyä.

Lopuksi:olen todennut useasti Gigantin sloganiin ("Se on vain tyhmää maksaa liikaa") oikeamman sloganin vastalauseeksi: "Se on vain tyhmää ostaa turhaan" ja näin se vain on.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Voit kommentoida höpötyksiäni/juttujani..pidätän kumminkin oikeuden katsastaa ja hyväksyä kaikki kommentit ennen julkaisua :D